Het is weer 1 januari gepasseerd. We kennen het allemaal, goede voornemens zijn gemaakt maar wat nu? Goede voornemens zonder specifiek plan zullen enkel voornemens/dromen blijven. Lees verder als je meer wil weten over hoe je je (fitness) doelen wel kan bereiken.

Stap 1: Maak van je goede voornemens een doel.

Goede voornemens zijn meestal vrij vaag als in gezonder eten, meer beweging, minder snoepen etc. Stel een duidelijk doel op aan de hand van het SMART-principe.

Specifiek: Specifieer je doelen, maak er geen vage wensen van.

Meetbaar: Zorg ervoor dat je doelen meetbaar zijn.

Aantrekkelijk: Stel je doelen zo op dat je er zelf enthousiast van wordt om eraan te beginnen.

Relevant: Je doel moet natuurlijk wel van toepassing zijn op jezelf. Maakt het doel je leven beter, voelt het goed voor je?

Tijdsgebonden: Stel een deadline voor je doelen. Veel mensen werken beter onder tijdsdruk.

Aan de slag! Laten we starten met 1 doel. Een goed voorbeeld van een SMART-doel is: Tegen 1 juni wil ik 8kg afvallen. Schrijf je doel neer en gebruik de woorden ik ga of ik wil in plaats van ik zou graag willen. Eens je dit doel bereikt hebt, kan je een stapje verder gaan in je huidige doel of een nieuw doel opstellen. Een grote valkuil bij het opstellen van jou #goals is dat je te veel in 1 keer wil bereiken. Dit heeft als gevolg dat je “geen tijd” of “uren te weinig in een dag” als excuus gaat gebruiken omdat je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

Stap 2: Maak een plan voor je doel

De echte uitdaging is niet het stellen van een doel, het bepalen welk resultaat je wil bereiken, maar of je bereid bent om dingen op te offeren om dit doel te bereiken. Ben je bereid je levensstijl aan te passen aan het doel dat je wil bereiken? Ben je bereid om hard te werken?

Onderzoek toont aan dat je 2x tot 3x meer waarschijnlijk je doel zal bereiken als je een specifiek plan maakt. Dit hoeft geen raketwetenschap te zijn, maar kan heel simpel. Vb. Deze week ga ik 1 uurtje intensief sporten op dinsdag en donderdag om 17u @La GYM.

Concreet betekent dit dat je bepaalt wanneer je deze week aan je doelen gaat werken, waar en wanneer.

 

Stap 3: Enjoy the process

Ik vergelijk het behalen van een doel graag met een schattenjacht. Het probleem bij een schattenjacht is namelijk hetzelfde. De meeste mensen spenderen hun tijd aan nadenken over de schat die ze willen vinden. De snelste weg naar de schat is echter om je kompas in te stellen en te beginnen wandelen.

Het idee hier is hetzelfde. Ontwikkel een duidelijk beeld en focus waar je naar toe wil. Nu komt het: laat het verlangen om een bepaald doel te bereiken los en focus in plaats daarvan op het (trage) proces vooruit. Enjoy the process. Steek al je energie in de weg er naartoe en leef in het moment. Weet in welke richting je gaat en die richting is de weg recht vooruit, maar verlies jezelf niet in het dromen van het eindresultaat. Met andere woorden, je doel wordt je richtingsaanwijzer, je kompas, niet de begraven schat. Het doel is je weg ernaartoe, niet de eindbestemming.

Zo dat gezegd zijnde is het werk nu aan jullie. Stel duidelijke doelen en ga aan de slag.

Heb je hulp nodig bij het behalen van jou fitnessdoelen? Stuur vrijblijvend een mailtje naar info@tiborphysique.com

Sportieve groeten,

Eva